• Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Blockchain: Uber zonder Uber

Uber, het bedrijf met een geschatte waarde van meer dan EUR 70 miljard en een netto verlies van EUR 2,6 miljard. Een omzet in 2016 van EUR 19 miljard aan ritten, waar ze zelf EUR 6,5 miljard aan hebben overgehouden, dat is 34% bruto marge!

 

Dit zijn cijfers die Uber kenbaar heeft gemaakt aan Bloomberg. Het verlies is verhoudingsgewijs enorm te noemen, maar Uber maakt zich geen zorgen over de toekomst vanwege de sterke omzetgroei. Maar is dat wel terecht?

Naast het slechte nieuws rondom Uber, zoals in Italië waar de dienst wordt verboden vanwege oneerlijke concurrentie, is de Blockchain technologie een enorme bedreiging voor Uber. Uber wil graag ‘sharing economy’ uitstralen door taxi’s direct te verbinden met haar klanten. Ze bieden kortweg ‘People as a Service’ aan, waar het lijkt dat de basis een gedecentraliseerd netwerk betreft (P2P), waarbij taxi’s direct verbonden zijn met hun klanten. Niets is minder waar.

Het een gecentraliseerd platform, waarbij Uber volledig in control is en kwetsbaar voor hackers. Juist omdat een enorme geldstroom over het platform beweegt staat Uber bovenaan de lijst van hackers. Daarnaast pakken ze blijkbaar ook nog eens 34% van de omzet. Men spreekt over gemiddeld 20% marge voor Uber, maar uit gedeelde cijfers blijkt dat dit dus hoger ligt.

Bij een gecentraliseerd netwerk zal degene die control heeft zijn eigen doelen nastreven en daar dan ook naar investeren. In een echte ‘sharing economy’ gaat het om de doelen van de gebruikers, waarbij het platform dan ook in eigendom is van de gebruikers. Maar hoe dan met Blockchain technologie?

De Blockchain technologie staat juist voor het elimineren van de ‘middle man’, wat Uber eigenlijk ook is. Uber vraagt veel geld voor de dienst wat ook te realiseren is met de Blockchain technologie. Maar hoe werkt dat dan?

Zoals Uber werkt zal de Blockchain technologie vraag en aanbod koppelen. Een klant registreert de aanvraag, waar met een algoritme bepaald wordt welke chauffeur het beste voor de betreffende rit is op basis van afstand, tijd, beschikbaarheid en tarief. Nu regelt Uber dat, waarbij wij niet weten wie welke ritten krijgt. De klant stapt in en op basis van een match in locatie (klant en chauffeur) wordt de rit automatisch geregistreerd. Wanneer de locatie is bereikt wordt de rit direct afgerekend met de 'digitale wallet'.

Je vraagt je nu af, wat is dat nu anders dan wat Uber doet? Precies, helemaal niets, dus waarom is Uber dan nodig? De Blockchain technologie zorgt in een open gedecentraliseerd netwerk voor een Uber zonder Uber. De smart contract in de Blockchain zorgt namelijk onafhankelijk voor de juiste chauffeur en bovenal de marge (+ 34%!) komt toe aan degene die de rit verzorgt. Dat is een 'user to user service' en zo hoort een 'sharing economy' te zijn.

Dit principe van ‘sharing economy’ kan veel verder reiken. We hebben bijvoorbeeld allemaal een auto, rijden hiermee naar ons werk en parkeren deze als je geluk hebt in de buurt van je werkplek. Vervolgens staat de auto de gehele dag ongebruikt om vervolgens hiermee naar huis te rijden, te parkeren en te laten staan voor de volgende dag. Zonde van de tijd dat de auto niet gebruikt wordt. Laat staan al die parkeerplekken die hiervoor nodig zijn. Hoe fijn zou het zijn als je het gebruik kunt delen met anderen. Na het bereiken van de bestemming gebruikt iemand anders de auto om zichzelf te vervoeren of misschien zelfs Uber te spelen. In een Blockchain kan dergelijk vraag, aanbod en gebruik geregistreerd worden, waarbij niet alleen het delen van de auto wordt afgerekend, maar ook de kilometers (brandstof), verzekering, etc. De verzekeringsmaatschappij verzekert alleen het gebruik per gebruiker en niet meer de auto zelf. Hiermee betaal je dus alleen voor het werkelijk gebruik.

Blockchain technologie kan er dus voor zorgen dat immateriële waarde uitgewisseld kan worden zonder dubbel af te rekenen. In dit geval is dat het recht om de auto te gebruiken en tevens de plicht om de verzekering te betalen. Daar betaal je direct voor zonder een ‘middle man’. Scheelt je blijkbaar zo’n 34%! 

 

Een greep uit onze opdrachtgevers

  • AIR-Amsterdam
  • AON
  • Akzo-Nobel
  • Altran
  • Amsterdam-Commodities
  • Anthony-Veder
  • AstraZeneca
  • BAM-Techniek
  • BDO
  • Bakerstreet
  • Batenburg-Techniek
  • EY-logo-li
  • Evides-NV
  • FNV
  • Gemeente-Delft
  • Gusto-MSC
  • Heijmans
  • KDPS
  • Katholieke-Scholenstichting-Utrecht
  • Klasmann-Deilmann
  • Koole-Tankstorage-Minerals-BV
  • Liberty-Global
  • Logo-Adidas
  • Logo-ING
  • Mammoet
  • Miele
  • Nederlandse-Spoorwegen
  • PW-Central
  • PWC
  • ProRail logo
  • RDW
  • Schiphol-Nederland
  • Stichting-Boor
  • Stork-Technical-Services
  • Unirobe-Meeus-Groep
  • Van-Herk-Groep
  • Veiligheidsregio-Rotterdam-Rijnmond
  • logo-dak-kindercentra
  • logo-delft-uni
  • logo-haribo
  • logo-nationalenederlanden
  • logo-nrc-value
  • logo-seaway
  • logo-vanhessen
  • logo-wzh

    Aangenaam kennis te maken!

    Contact Agium

    Locaties

    Delftechpark 15, 2628 XJ Delft (Noord)

    Cartier van Disselstraat 1b, 4835 KC Breda (Zuid)

    Telefoon

    015 - 369 7707 (Delft)
    076 - 200 5041 (Breda)

    Email

    info@agium.nl

    Contactformulier

    Please let us know your name.
    Please let us know your email address.
    Please let us know your message.
    Invalid Input