• Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Blog

Zo boek je blijvend resultaat met Lean & Six Sigma

Steeds meer bedrijven adopteren de methodes Lean & Six Sigma in hun bedrijfsprocessen- en cultuur. En niet zonder reden. Deze van oorsprong Japanse methodiek brengt vele potentiële voordelen met zich mee. Want zeg nu zelf, welk bedrijf wil nu geen hogere klanttevredenheid, minder kosten en meer gedaan krijgen in minder tijd?

Maar wat verandert Lean & Six Sigma nu concreet aan een organisatie dat het deze wonderlijke resultaten oplevert? Op welke manier voorkom je dat mensen deze veranderingen omarmen? En hoe zorg je ervoor dat positieve veranderingen niet wegebben na vertrek van het implementatieteam?

Hoe werkt Lean & Six Sigma?

Het kernidee achter Lean & Six Sigma stelt de klant centraal. Het creëert waarde voor klanten door vanuit hun blik te kijken, te denken en te voelen. Wat willen zij? Hoe gaan wij dit efficiënt aan hun leveren? En tegen welke problemen lopen we daarbij aan?

Door onderscheid te maken tussen belangrijke en minder belangrijke oorzaken van knelpunten binnen bedrijfsprocessen kan geld en energie beter worden gestuurd; weg van onnodige zaken, maar gefocust op kernprocessen- en problemen. Met een optimalisatietraject van waaruit oplossingen op een gestructureerde wijze worden geïmplementeerd, kan veel winst behaald worden. Door problemen vanuit de kern aan te pakken kunnen processen efficiënter en gerichter worden ingezet. Zo kan de doorlooptijd van deze processen aanzienlijk worden ingekort.

Kortom: Lean & Six Sigma levert tevreden klanten, tevreden medewerkers en tevreden aandeelhouders.

Werken met Lean & Six Sigma kan voor langdurige verbetering binnen je bedrijf zorgen. Maar hoe voorkom je dat geoptimaliseerde processen langzaam weer ineenzakken en je medewerkers terugvallen in oude gewoontes?

Blijvend resultaat met Lean & Six Sigma

Wij mensen houden over het algemeen niet van veranderingen. We hechten waarde aan zekerheid en doen dingen graag op de wijze ‘hoe we ze altijd doen’. Het is goed je dit te realiseren wanneer je van plan bent een nieuwe methodiek als Lean & Six Sigma in je organisatie te introduceren.

Gelukkig gaat deze implementatie altijd onder begeleiding van een team van professionals in het bezit van de nodige ervaring.

Maar, alleen kennis en ervaring maakt iemand nog geen goede professional. Ze moeten echt bedreven zijn in verandermanagement, en hiernaast in staat zijn mensen in beweging te brengen.

De medewerkers binnen een organisatie zijn de mensen die een optimalisatie moeten gaan dragen. Wanneer zij de Lean & Six Sigma veranderingen niet adopteren, zal deze methodiek nooit met succes kunnen worden doorgezet.

Voor Lean & Six Sigma professionals is het overtuigen van mensen binnen een organisatie stap 1. Dit doen zij door goed naar hun wensen te luisteren, met ze samen te werken, en hun te motiveren voor wat komen gaat.

Wanneer medewerkers het gevoel hebben dat zij serieus worden genomen en een onmisbare spil vormen in de bedrijfsmachine, stellen ze zich coöperatief op om nieuwe werkprocessen na te leven.

Maak resultaten zichtbaar voor iedereen

En dan, het verandertraject is succesvol en de eerste resultaten worden behaald. Processen gaan sneller, onnodige stappen en kosten worden weggesneden en de kwaliteit van output is consistenter dan ooit.

Dit is natuurlijk mooi. Maar wat kun je doen om te voorkomen dat de nieuwe methodiek met de snelheid van de wind verdwijnt zodra het veranderteam de deur uitstapt?

Vooral in grote bedrijven is het lang niet altijd voor iedere laag in de organisatie duidelijk welke concrete resultaten worden behaald door de nieuwe veranderingen. In welke vorm vernemen de inbound telefoonmedewerkers dat hun nieuwe werkproces tot aanzienlijk snellere doorlooptijden en grotere klanttevredenheid heeft geleid? Dit soort vraagstukken zijn een fundamentele stap in een Lean & Six Sigma traject. Zorg ervoor dat resultaten zichtbaar worden gemaakt voor iedereen.

Wanneer mensen in kunnen zien wat hun persoonlijke inzet oplevert, worden ze gemotiveerd en gestimuleerd om deze werkwijze door te zetten. Dit kan zo simpel zijn als een korte mail op maandagochtend, maar ook een goed georganiseerde maandelijkse presentatie dient dit doel. Motivatie leidt tot resultaten en resultaten leiden tot motivatie.  

Ben jij van plan Lean & Six Sigma binnenkort te introduceren? Zoals je leest hangt een groot deel van het succes van Lean en Six Sigma af van het veranderteam. Denk niet lichtzinnig over de samenstelling van het professionele team. Detacheringsbureaus als Agium helpen je bij het vinden van de geschikte Lean & Six Sigma experts voor jouw bedrijf. 

Gratis Whitepaper - Optimaliseer je bedrijfsprocessen

Met Lean Six & Sigma

Whitepaper Optimaliseer je bedrijfsprocessen met Lean Six & Sigma
  • Is het een gouden combinatie?
  • Optimaliseer door DMAIC
  • Hoe creëer je draagkracht in de organisatie?

Een greep uit onze opdrachtgevers

  • AIR-Amsterdam
  • AON
  • Akzo-Nobel
  • Altran
  • Amsterdam-Commodities
  • Anthony-Veder
  • AstraZeneca
  • BAM-Techniek
  • BDO
  • Bakerstreet
  • Batenburg-Techniek
  • EY-logo-li
  • Evides-NV
  • FNV
  • Gemeente-Delft
  • Gusto-MSC
  • Heijmans
  • KDPS
  • Katholieke-Scholenstichting-Utrecht
  • Klasmann-Deilmann
  • Koole-Tankstorage-Minerals-BV
  • Liberty-Global
  • Logo-Adidas
  • Logo-ING
  • Mammoet
  • Miele
  • Nederlandse-Spoorwegen
  • PW-Central
  • PWC
  • ProRail logo
  • RDW
  • Schiphol-Nederland
  • Stichting-Boor
  • Stork-Technical-Services
  • Unirobe-Meeus-Groep
  • Van-Herk-Groep
  • Veiligheidsregio-Rotterdam-Rijnmond
  • logo-dak-kindercentra
  • logo-delft-uni
  • logo-haribo
  • logo-nationalenederlanden
  • logo-nrc-value
  • logo-seaway
  • logo-vanhessen
  • logo-wzh

    Aangenaam kennis te maken!

    Contact Agium

    Locaties

    Delftechpark 15, 2628 XJ Delft (Noord)

    Cartier van Disselstraat 1b, 4835 KC Breda (Zuid)

    Telefoon

    015 - 369 7707 (Delft)
    076 - 200 5041 (Breda)

    Email

    info@agium.nl

    Contactformulier

    Please let us know your name.
    Please let us know your email address.
    Please let us know your message.
    Invalid Input