Frans den Houter, CFO van de Koninklijke BAM Groep. Hij sprak de afgelopen jaren niet veel in het openbaar gedurende zijn strijd, over zijn strijd. Een strijd die hij de afgelopen twee jaar streed. Dat deed hij met een groter team professionals binnen BAM, en sinds september 2020 met CEO Ruud Joosten. Samen op de brug om BAM van woeste baren naar rustiger vaarwater te brengen. Welke verhalen hebben geholpen waardoor BAM nu weer vooruit kan kijken? Wat was, retrospectief, de succesformule van die verhalen?
Vele CFO’s en consultants zagen voor zich hoe de financiële functie zou transformeren. 15 jaar later praten we nog steeds over het onderwerp. Deze discussie heeft de afgelopen jaren wel een toevoeging gekregen door het woord ‘digital’. Tijdens de kerstperiode, wanneer de gedachten vrij door het hoofd gaan, vroeg ik mij af; “waarom hebben we het hier na 15 jaar nog over?”. Is finance nu wel, niet of half getransformeerd? Of worden we meegezogen in iets wat helemaal niet kan?
Het begrip ‘business value’ gaat vandaag de dag véél verder dan het antwoord op de vraag hoeveel een investering in termen van omzet opbrengt. Toch zien we veel organisaties worstelen met manieren om de business value helder te definiëren en formuleren. Een goed uitgewerkte businesscase biedt uitkomst, mits breder ingestoken. Een paradigma shift, waarbinnen – in onze ogen - de CFO een cruciale rol vervult.
Het contrast kan zowat niet groter zijn: het vooroordeel ‘saai’ dat vroeger nog weleens op finance werd geplakt, is getransformeerd in een torenhoog verwachtingspatroon. Het bedrijfsleven ziet finance professionals vandaag de dag als supermannen en -vrouwen, die vaardigheden en kennisgebieden vereenzelvigen die mijlenver uit elkaar leggen...
De afgelopen jaren heb ik veel discussies georganiseerd en meegemaakt als het gaat om de ontwikkeling van de Finance Functie en het profiel van de CFO. Onlangs kwam het ‘CFO van de toekomst’ profiel van de VRC uit en kwam ik een paper tegen van een headhunter over hetzelfde onderwerp. Lees je mee over wat mij opvalt?
Het is een beetje het kip-en-ei-probleem: organisaties willen wel continu verbeteren, maar de bestaande, vaak verouderde, werkwijzen en systemen maken dit onmogelijk. Werkzaamheden kosten vaak veel tijd en energie, terwijl veel medewerkers steeds weer de bedrijfsvoering in worden getrokken om ad-hoc taken op te pakken. Om Continuous Improvement succesvol in te voeren, zijn veranderingen noodzakelijk. Wij geven je drie tips, zodat je direct met continu verbeteren aan de slag kunt!
Het was ongeveer een jaar geleden dat ik weer eens samenzat met Agium-oprichters Stephan Persoon en Robbert van Adrichem. Even een kop koffie drinken. Gewoon, om te horen waar de heren allemaal mee bezig waren...
We leven in een kennismaatschappij, waarbinnen data een steeds belangrijkere rol spelen. ‘Meten is weten’ wordt ‘meten is winnen’. Niet alleen om het hier en nu in kaart te kunnen brengen, maar ook om te weten wat ons in de toekomst te wachten staat. Met kennis als een hygiënefactor, is vooral wendbaarheid cruciaal, wil je als financial fit for purpose zijn en op die manier waarde toe blijven voegen aan je organisatie.
Elk jaar publiceert Finance on a Mission, een samenwerking tussen meerdere vooraanstaande financiële instellingen in Nederland, een rapport over de geboekte vooruitgang en de uitdagingen in de financiële sector. Het rapport van dit jaar is mede opgesteld door het team van Agium en we spraken hierover met Robbert van Adrichem, oprichter van het bedrijf. Hij vertelde ons over de verrassingen en leerpunten van het rapport van dit jaar.
Laatst verzorgde mijn collega Sylvester Persoon namens Agium een breakout-sessie tijdens de najaarseditie van Finance on a Mission. Het thema van de dag: ‘Klant gedreven finance’. Een verhelderend thema, want de termen ‘klantvriendelijk', ‘klantgericht’ en ‘klant gedreven’ worden nog vaak als synoniemen van elkaar gebruikt. Terwijl ze niet exact hetzelfde zijn, toch?
Vol enthousiasme vertel je op verjaardagen dat je werkzaam bent als Business Controller. Inderdaad, een hele mooie functie, maar we breken in deze blog graag ook een lans voor de Financial Controller. Een positie die qua aanzien nog wel wat terrein kan winnen, maar zonder meer een belangrijke plaats inneemt. De Financial Controller zorgt er immers voor dat de Business Controller in staat is zijn werkzaamheden zo goed mogelijk uit te voeren.
Recent schoof ik aan bij de digitale voorjaarssessie van Finance on Mission, waarbij de menselijke maat binnen finance centraal stond. Wat me vooral is bijgebleven, is dat klantgedreven finance veel meer is dan ‘alleen’ doen wat de klant vraagt. En dat mijn persoonlijke drijfveren daar weer naadloos op aansluiten!
Robbert en Stephan (oprichters Agium) vormen inmiddels twee decennia lang de ‘dubbele vlam’ van hun Agium. Hoe is dat zo gekomen? En hoe kijken ze terug op de HOFAM? Welke ontwikkelingen zien ze in hun vak? En welke adviezen hebben ze voor young financials?
Ondanks het grote aantal overeenkomsten in hun focus op cijfers, verschillen de financial en business controller sterk in waartoe de cijfers worden aangewend.
Het begint allemaal bij de vraag of je het echt wilt. De top is per definitie immers niet voor iedereen weggelegd. Het vergt namelijk inzet en ambitie. Dan volgt vraag twee: hoe pak je zoiets als financial aan?
Gisteren vroeg iemand aan Robbert en Stephan of de zesde FD Gazelle Award nog bijzonder voelt en wat de relevantie is van deze onderscheiding. Daar hebben zij die avond over nagedacht tijdens hun hardloopronde...
Robotisering met behulp van RPA software zorgt voor een enorme versnelling van dit proces, doordat met behoud van bestaande systemen werkprocessen veel sneller dan tot nu toe mogelijk was, geautomatiseerd kunnen worden. Dit lijkt een bedreiging, of toch een kans?
Waar sta je over drie, vijf of zelfs tien jaar? Dat is best lastig om te bepalen, of toch niet?
Veel mensen kennen Lean als een methode of een set tools om processen te optimaliseren. Vaak hoor je ook nog wel dat het de bedoeling is om verspillingen te voorkomen.
Frans den Houter, CFO van de Koninklijke BAM Groep. Hij sprak de afgelopen jaren niet veel in het openbaar gedurende zijn strijd, over zijn strijd. Een strijd die hij de afgelopen twee jaar streed. Dat deed hij met een groter team professionals binnen BAM, en sinds september 2020 met CEO Ruud Joosten. Samen op de brug om BAM van woeste baren naar rustiger vaarwater te brengen. Welke verhalen hebben geholpen waardoor BAM nu weer vooruit kan kijken? Wat was, retrospectief, de succesformule van die verhalen?
Vele CFO’s en consultants zagen voor zich hoe de financiële functie zou transformeren. 15 jaar later praten we nog steeds over het onderwerp. Deze discussie heeft de afgelopen jaren wel een toevoeging gekregen door het woord ‘digital’. Tijdens de kerstperiode, wanneer de gedachten vrij door het hoofd gaan, vroeg ik mij af; “waarom hebben we het hier na 15 jaar nog over?”. Is finance nu wel, niet of half getransformeerd? Of worden we meegezogen in iets wat helemaal niet kan?
Het begrip ‘business value’ gaat vandaag de dag véél verder dan het antwoord op de vraag hoeveel een investering in termen van omzet opbrengt. Toch zien we veel organisaties worstelen met manieren om de business value helder te definiëren en formuleren. Een goed uitgewerkte businesscase biedt uitkomst, mits breder ingestoken. Een paradigma shift, waarbinnen – in onze ogen - de CFO een cruciale rol vervult.
Het contrast kan zowat niet groter zijn: het vooroordeel ‘saai’ dat vroeger nog weleens op finance werd geplakt, is getransformeerd in een torenhoog verwachtingspatroon. Het bedrijfsleven ziet finance professionals vandaag de dag als supermannen en -vrouwen, die vaardigheden en kennisgebieden vereenzelvigen die mijlenver uit elkaar leggen...
De afgelopen jaren heb ik veel discussies georganiseerd en meegemaakt als het gaat om de ontwikkeling van de Finance Functie en het profiel van de CFO. Onlangs kwam het ‘CFO van de toekomst’ profiel van de VRC uit en kwam ik een paper tegen van een headhunter over hetzelfde onderwerp. Lees je mee over wat mij opvalt?
Het is een beetje het kip-en-ei-probleem: organisaties willen wel continu verbeteren, maar de bestaande, vaak verouderde, werkwijzen en systemen maken dit onmogelijk. Werkzaamheden kosten vaak veel tijd en energie, terwijl veel medewerkers steeds weer de bedrijfsvoering in worden getrokken om ad-hoc taken op te pakken. Om Continuous Improvement succesvol in te voeren, zijn veranderingen noodzakelijk. Wij geven je drie tips, zodat je direct met continu verbeteren aan de slag kunt!
Het was ongeveer een jaar geleden dat ik weer eens samenzat met Agium-oprichters Stephan Persoon en Robbert van Adrichem. Even een kop koffie drinken. Gewoon, om te horen waar de heren allemaal mee bezig waren...
We leven in een kennismaatschappij, waarbinnen data een steeds belangrijkere rol spelen. ‘Meten is weten’ wordt ‘meten is winnen’. Niet alleen om het hier en nu in kaart te kunnen brengen, maar ook om te weten wat ons in de toekomst te wachten staat. Met kennis als een hygiënefactor, is vooral wendbaarheid cruciaal, wil je als financial fit for purpose zijn en op die manier waarde toe blijven voegen aan je organisatie.
Elk jaar publiceert Finance on a Mission, een samenwerking tussen meerdere vooraanstaande financiële instellingen in Nederland, een rapport over de geboekte vooruitgang en de uitdagingen in de financiële sector. Het rapport van dit jaar is mede opgesteld door het team van Agium en we spraken hierover met Robbert van Adrichem, oprichter van het bedrijf. Hij vertelde ons over de verrassingen en leerpunten van het rapport van dit jaar.
Laatst verzorgde mijn collega Sylvester Persoon namens Agium een breakout-sessie tijdens de najaarseditie van Finance on a Mission. Het thema van de dag: ‘Klant gedreven finance’. Een verhelderend thema, want de termen ‘klantvriendelijk', ‘klantgericht’ en ‘klant gedreven’ worden nog vaak als synoniemen van elkaar gebruikt. Terwijl ze niet exact hetzelfde zijn, toch?
Vol enthousiasme vertel je op verjaardagen dat je werkzaam bent als Business Controller. Inderdaad, een hele mooie functie, maar we breken in deze blog graag ook een lans voor de Financial Controller. Een positie die qua aanzien nog wel wat terrein kan winnen, maar zonder meer een belangrijke plaats inneemt. De Financial Controller zorgt er immers voor dat de Business Controller in staat is zijn werkzaamheden zo goed mogelijk uit te voeren.
Recent schoof ik aan bij de digitale voorjaarssessie van Finance on Mission, waarbij de menselijke maat binnen finance centraal stond. Wat me vooral is bijgebleven, is dat klantgedreven finance veel meer is dan ‘alleen’ doen wat de klant vraagt. En dat mijn persoonlijke drijfveren daar weer naadloos op aansluiten!
Robbert en Stephan (oprichters Agium) vormen inmiddels twee decennia lang de ‘dubbele vlam’ van hun Agium. Hoe is dat zo gekomen? En hoe kijken ze terug op de HOFAM? Welke ontwikkelingen zien ze in hun vak? En welke adviezen hebben ze voor young financials?
Ondanks het grote aantal overeenkomsten in hun focus op cijfers, verschillen de financial en business controller sterk in waartoe de cijfers worden aangewend.
Het begint allemaal bij de vraag of je het echt wilt. De top is per definitie immers niet voor iedereen weggelegd. Het vergt namelijk inzet en ambitie. Dan volgt vraag twee: hoe pak je zoiets als financial aan?
Gisteren vroeg iemand aan Robbert en Stephan of de zesde FD Gazelle Award nog bijzonder voelt en wat de relevantie is van deze onderscheiding. Daar hebben zij die avond over nagedacht tijdens hun hardloopronde...
Robotisering met behulp van RPA software zorgt voor een enorme versnelling van dit proces, doordat met behoud van bestaande systemen werkprocessen veel sneller dan tot nu toe mogelijk was, geautomatiseerd kunnen worden. Dit lijkt een bedreiging, of toch een kans?
Waar sta je over drie, vijf of zelfs tien jaar? Dat is best lastig om te bepalen, of toch niet?
Veel mensen kennen Lean als een methode of een set tools om processen te optimaliseren. Vaak hoor je ook nog wel dat het de bedoeling is om verspillingen te voorkomen.
Voor een goede werking van deze website worden cookies gebruikt. Cookies zijn kleine (tijdelijke) tekstbestanden die door je browser worden opgeslagen. Zo maken we gebruik van functionele cookies om je instellingen te onthouden en van analytische cookies om het gebruik van de website anoniem te analyseren en te verbeteren.