• Facebook
  • LinkedIn
  • Twitter
  • YouTube

Cultuurversterking door inheemse Tribe

Agium slaagt erin om op een hele mooie integrale manier invulling te geven aan toekomstplannen en cultuurversterking.

Een bevlogen gesprek over cultuurversterking! Marleen Vergouwe sprak met Stephan Persoon over het gedachtegoed van Agium. Hij en Robbert van Adrichem raakten geïnspireerd door het boek 'De Corporate Tribe' en creëren samen met Agium collega's de Tribe in en rondom Agium.

Door: Marleen Vergouwe

Waussss…..We zijn overwhelmed door een indrukwekkende totempaal, een kano vol relikwieën en een kleurrijke fotowand met afbeeldingen van inheemse stammen. In een andere vleugel zijn alle wanden gesierd met een doorlopende stedelijke foto van regionale kenmerken die bij de organisatie horen. Ook zien we overal verwijzingen naar New York. Onze nieuwsgierigheid naar de verhalen erachter is gewekt.

marleen1.jpg

Cultuurversterking, hoe doe je dat? Samen met Stephan Persoon, eigenaar en oprichter van Agium Finance & Control, hebben we een bevlogen gesprek over cultuurversterking. Agium groeide uit van een samenwerking van twee partners met een vooruitstrevende blik op de financiële wereld naar een organisatie met ruim 120 enthousiaste finance professionals. En de sky is nog lang niet de limit. Hoe doen ze dat toch?

Wij zijn nieuwsgierig naar het verhaal van de sterke energieke cultuur binnen Agium. Met welke blik is die ontstaan? Wat is er aan gedaan om die te versterken? Welke interventies werken voor Agium?

Stephan vertelt dat hij en zijn compagnon Robbert van Adrichem een paar jaar geleden in aanraking kwamen met Danielle Braun en Jitske Kramer. Twee corporate antropologen die in 2015 het boek ‘The corporate Tribe, organisatielessen uit de antropologie’ (tevens leestip!), schreven. Hun manier van kijken naar organisaties door ze te beschouwen als tribes, structuren van verwantschaps-systemen, leiders als chiefs, visie documenten als totempalen, raakten een gevoelige snaar bij zowel Stephan als Robbert.

Stephan vertelt: ‘Agium als corporate tribe…. een wendbaar systeem, waarin diversiteit gestimuleerd wordt en iedereen gehoord wordt. Zo overleven sterke stammen.’ Zo borrelden ideeën op om de organisatiestrategie en -cultuur te vertalen naar de corporate tribe gedachte.

Stephan vult aan: ‘Een cultuur maak je niet uit het niets. Het is een basis die je verder uitbouwt met als bouwstenen je strategie, doelen, taakverdeling, een gemeenschappelijke taal en rituelen.’ Dat fundament dat lag er; ‘ambities realiseren’ van zowel medewerkers en opdrachtgevers als mede ‘together is better’, geïnspireerd door Simon Sineks boek ‘The Golden Circle’ vormden van meet af aan belangrijke waarden binnen de onderneming.

Visualiseren. En omdat een plaatje veel meer leeft dan 1.000 woorden vertellen, maakten ze samen met Peak Value op basis van de organisatiestrategie een Foto van de Toekomst. De foto is een vereenvoudigde weergave van en enigszins vergelijkbaar met het One Page Strategy Plan van Rockefeller Habits (leestip! Scaling Up). De Foto van de Toekomst bestaat uit een ambitieuze aspiratie cloud gedragen door vier wolkenkrabbers als zijnde de pijlers van de organisatie, gevuld met etages van tussentijdse milestones, ken- en stuurgetallen en heeft een tijdspad van 3 jaar. Ook deze foto bevat overduidelijk de verwijzing naar de reis naar New York die de organisatie met haar medewerkers gaat maken als ze haar aspiratie doel bereikt.

marleen 2.jpg

In analogie met de corporate tribe denkwijze, wordt de Foto van de toekomst door Stephan uitgelegd als vier ‘speerpunten’ (pijlers) die met betrekking tot de cultuur gericht zijn op de kernwaarden Tribe, Talent, Trots en Toekomst. De kernwaarden zijn vertaald naar vijf corporate kerncompetenties: Integriteit, impact, klantgerichtheid, zelfontwikkeling en ondernemerschap. Om dat kracht bij te zetten, zijn de wanden versierd met prachtige kleurrijke foto’s van kunstenaar Barry van der Hoeven, verwijzend naar inheemse volkeren, hun symbolen en tradities. Zoals bijvoorbeeld vreemde vogel Harrie die omgekeerd aan een boom hangt, waarmee de organisatie wil zeggen: ‘Anders denken en doen, is hier van harte welkom.’ Niet te missen zijn de immense totempaal en de houten kano gevuld met herinneringen.

Gerichte actie en sfeer. Uiteraard is cultuur meer dan dit; Het moet gaan leven, gepaard met gezamenlijke fun. Want lol in je werk leidt tot meer tevreden klanten en betere prestaties. Dat doet Agium met gerichte acties op ‘together is better’ en ‘fun’. Zichtbaar in overlegstructuren, bijeenkomsten, events en vieringen. Zo zijn er teamsessies met de opdracht om 2 speerpunten per afdeling in te brengen en hangt er een kalender met verjaardagen van stamleden en geboorten van nieuwe stambaby’s. Agium heeft daarbij ook een eigen taal ontwikkeld in de vorm van symbolen waarin getekend wordt en voortdurend naar stammen verwezen. Al met al hangt er daardoor een hechte sfeer met een flinke dosis humor die ervoor zorgt dat collega’s beleven dat ze echt bij een leuke club mensen horen.

marleen3.jpg

Integratie van strategie en cultuur. Pam Goudriaan herkent en erkent vanuit haar eigen rol bij de KvK het belang van een duidelijke strategie en beeld waar je als organisatie naartoe wilt. ‘Agium slaagt erin om op een hele mooie en integrale manier invulling te geven aan toekomstplannen en cultuur. Petje af.’ Door de Foto van de Toekomst en de vertaalslag naar de Corporate Tribe Cultuur, heeft Agium een aansprekende en krachtige manier van communiceren met haar medewerkers gevonden.

Blijvende ambitie. Op de vraag waar de ambitie om door te groeien tot een organisatie die twee keer zo groot is, antwoordt Stephan heel passend: ‘Natuurlijk hebben we ambities en die vragen om een bepaalde omvang. Daarbij is het trouwens zo dat de ideale grootte van een stam 149 personen is. Daar gaan we waarschijnlijk snel overheen 😉. Vandaar dat we onze stamleden naast een vertrouwde plek in Delft ook een extra standplaats in Breda geven. No worries: Deze stek is een exacte kopie van het hoofdkantoor.’

Onlangs is het boek 'Agium tribe guide' verschenen, dat Stephan Persoon en Robbert van Adrichem samen schreven. Het is verkrijgbaar in de betere boekhandel (ISBN 9789090312583). Ik kan iedereen die op zoek is naar een versterking van de organisatiecultuur aanraden het gedachtegoed van deze twee pioniers tot zich te nemen. Bestellen kan via www.tribeguide.nl

marleen 4.jpg

 

 

Een greep uit onze opdrachtgevers

  • AIR-Amsterdam
  • AON
  • Akzo-Nobel
  • Altran
  • Amsterdam-Commodities
  • Anthony-Veder
  • AstraZeneca
  • BAM-Techniek
  • BDO
  • Bakerstreet
  • Batenburg-Techniek
  • EY-logo-li
  • Evides-NV
  • FNV
  • Gemeente-Delft
  • Gusto-MSC
  • Heijmans
  • KDPS
  • Katholieke-Scholenstichting-Utrecht
  • Klasmann-Deilmann
  • Koole-Tankstorage-Minerals-BV
  • Liberty-Global
  • Logo-Adidas
  • Logo-ING
  • Mammoet
  • Miele
  • Nederlandse-Spoorwegen
  • PW-Central
  • PWC
  • ProRail logo
  • RDW
  • Schiphol-Nederland
  • Stichting-Boor
  • Stork-Technical-Services
  • Unirobe-Meeus-Groep
  • Van-Herk-Groep
  • Veiligheidsregio-Rotterdam-Rijnmond
  • logo-dak-kindercentra
  • logo-delft-uni
  • logo-haribo
  • logo-nationalenederlanden
  • logo-nrc-value
  • logo-seaway
  • logo-vanhessen
  • logo-wzh

    Aangenaam kennis te maken!

    Contact Agium

    Locaties

    Delftechpark 15, 2628 XJ Delft (Noord)

    Cartier van Disselstraat 1b, 4835 KC Breda (Zuid)

    Telefoon

    015 - 369 7707 (Delft)
    076 - 200 5041 (Breda)

    Email

    info@agium.nl

    Contactformulier

    Please let us know your name.
    Please let us know your email address.
    Please let us know your message.
    Invalid Input