Meten is winnen
We leven in een kennismaatschappij, waarbinnen data een steeds belangrijkere rol spelen. ‘Meten is weten’ wordt ‘meten is winnen’. Niet alleen om het hier en nu in kaart te kunnen brengen, maar ook om te weten wat ons in de toekomst te wachten staat.
Met kennis als een hygiënefactor, is vooral wendbaarheid cruciaal, wil je als financial fit for purpose zijn en op die manier waarde toe blijven voegen aan je organisatie. De tijd dat finance in een stoffig achterafkamertje de cijfertjes zat over te tikken en verder weinig tot geen affiniteit had met wat er in de rest van de organisatie gebeurde, ligt al geruime tijd achter ons.
Sterker nog: uit Finance on a Mission-onderzoek blijkt dat finance zich tegenwoordig meer en meer in het hart van de organisatie bevindt. En zo gek is dat niet. Een vinger aan de pols houden, verschillende scenario’s kunnen schetsen en proactief bijdragen aan de ontwikkeling van nieuwe businessmodellen is allemaal immers uitermate belangrijk. En wie is er nou beter toe in staat om organisaties op deze wijze naar een hoger niveau te tillen dan finance?
Disciplines haken op elkaar in
- Waar liggen kansen voor onze organisatie?
- Hoe vertaalt dit zich naar onze dienstverlening en ons productportfolio?
- Welk talent hebben we wanneer nodig? En hebben we die al binnenboord, of staan we aan de vooravond van een spannende zoektocht?
- Welke impact heeft dit op ons verhaal, op wie we zijn en hoe we ons op de markt positioneren?
Disciplines haken dus steeds meer op elkaar in. Constante afstemming zorgt ervoor dat je als gehele organisatie ook echt één koers vaart. Niet de eigen expertise dient hierbij primair als richtinggevend kompas: met name data-inzichten vormen de belangrijkste bakens. Maar dan moet wel iedereen over dezelfde en correcte data beschikken!
Gelukkig slaan steeds meer bedrijven de muren tussen de bedrijfsdisciplines en datasilo’s weg. En ontstaat er een gemeenschappelijk werkveld, waarbinnen experts uit allerlei vakgebieden met elkaar communiceren én samenwerken. Een cruciale ontwikkeling voor de toekomstbestendigheid van veel bedrijven.
Wendbaar zijn betekent ook: van je eigen sterktes uitgaan
Want wil je als organisatie kansen kunnen pakken, oplossingen kunnen vormgeven en uitdagingen het hoofd kunnen bieden? Dan zul je wendbaar moeten zijn. Klantbehoeften veranderen immers razendsnel; soms zijn ze zich er zelf niet eens van bewust. Ben je in staat om hier pijlsnel op te acteren, vanuit de onderscheidende sterktes van je eigen organisatie? Dan ben je in onze ogen écht wendbaar.
Wendbaar ben je namelijk niet door marktleiders te imiteren dan concurreer je met een propositie die niet uniek is en waar iemand anders al veel beter in is. Wendbare organisaties gaan uit van hun eigen sterktes en lopen daarmee op de troepen vooruit!
De wendbare financial
Wendbare organisaties hebben behoefte aan financials die net zo snel kunnen schakelen. Van ‘fit for the job’ naar ‘fit for purpose’ dus. Ben je in staat om telkens weer dát te leren, te ontwikkelen en te doen waar je team, je afdeling en je organisatie je voor nodig hebben? Dan ben je als financial toekomstbestendig.
Het ene moment kijk je met Marketing naar het Power BI-dashboard om klantgedrag te vertalen in een optimale dienstverlening. En het andere moment zit je met Inkoop en Operations om tafel om de kostprijs voor een nieuw product te bepalen. De professionals van Human Resources vormen vervolgens je sparringpartner om het benodigde talent te koppelen aan jullie koerswijziging.
Finance brengt constant alle ontwikkelingen in kaart. Van de financial, die van origine vaak als ‘blauw’ werd bestempeld, vraagt dit ook om wendbaarheid. Een kenmerk die finance zich steeds meer eigen maakt. Finance zit niet voor niets steeds vaker als businesspartner aan de directietafel.