Het begrip ‘business value’ gaat vandaag de dag véél verder dan het antwoord op de vraag hoeveel een investering in termen van omzet opbrengt. Toch zien we veel organisaties worstelen met manieren om de business value helder te definiëren en formuleren. Een goed uitgewerkte businesscase biedt uitkomst, mits breder ingestoken. Een paradigmashift, waarbinnen – in onze ogen – de CFO een cruciale rol vervult.
Tegenwoordig hebben we het veel minder over termen als ‘maximale aandeelhouderswaarde’ en ‘winstmaximalisatie’. De transitie naar de nieuwe economie, zoals onder meer universiteitshoogleraar Naomi Ellemers (Universiteit Utrecht) het in mei nog in het Financieel Dagblad verwoordde, is in volle gang en raakt het bedrijfsleven in al haar facetten.
Het zet organisaties aan het denken: hoe maken we ons bedrijf toekomstbestendig? Op welke diensten zetten we vól in? En waar nemen we – per direct of geleidelijk aan – afscheid van?
Kijken naar veel meer dan rendement
Wat als jij niet in nieuwe vormen van dienstverlening investeert, maar je concurrenten wél?
Hoe gaan de CFO en de finance functie dit vormgeven?
Met finance als businesspartner en meer en meer als business shaper, heeft de financiële functie in zijn geheel en de CFO specifiek een uitgelezen mogelijkheid om zijn of haar organisatie binnen de transitie naar de nieuwe economie aan de hand te nemen.
De vraag, die onze Community Manager Michael van Asperen recent al terecht poneerde, is wel: hoe gaan de CFO en de finance functie dit allemaal waarmaken? Want, terwijl we het hebben over de transformatie binnen finance, lopen de gebruikelijke werkzaamheden ook nog steeds ‘gewoon’ door.