De negen gouden tips en tricks van Nadia Koubai
Je hebt je opleiding achter de rug en begint aan je eerste baan als finance professional. Waar moet je dan allemaal op letten? Hoe bereid je je voor? Hoe stel je je op? Nadia Koubai begon 4,5 jaar geleden bij Agium en werkte al voor veel verschillende opdrachtgevers. Wat zijn haar tips en tricks voor een goede start?
Nadia Koubai heeft een accountancy-achtergrond en werkte bij diverse accountantskantoren. Na een aantal jaren maakte ze de overstap naar controlling en inmiddels is zij 4,5 jaar werkzaam bij Agium. Hier werkte ze onder meer als projectcontroller voor de Universiteit van Tilburg, als financial consultant en business controller bij de Stichting Koninklijk Nederlands Normalisatie Instituut (NEN), en als Coördinator Record to Report (R2R) bij het Shared Service Center Dienst Justitiële Inrichtingen (SSC-DJI). Eind februari 2023 ging ze aan de slag als senior controller bij Treetop. Ze maakte dus al vaker kennis met een nieuwe werkgever via Agium en weet goed wat een financieel medewerker te wachten staat.
1. Bereid je goed voor
Een nieuwe baan start met onderzoek doen naar de organisatie. Kijk op de website: wat is de missie? De visie? De doelstellingen? Wat zijn de bedrijfsactiviteiten? Met wie heb je te maken? Vraag ook direct naar praktische zaken: de verhouding tussen thuis en op kantoor werken, kledingvoorschriften, aanvangstijdstip en zorg dat je weet hoe de processen van de organisatie in elkaar steken. Kom op tijd: logisch, maar wel belangrijk. Vaak vraag ik voordat ik start een aantal stukken op om me in te lezen. Stel ook vragen over de bedrijfscultuur. Is het een heel formeel bedrijf? Hoe gaan collega’s met elkaar om? Agium kent het bedrijf waar je geplaatst wordt, dus maak gebruik van die kennis. Zit er al een Agium-collega? Neem dan contact met hem of haar op. Een belangrijke les die ik heb geleerd is dat je een bestaande bedrijfscultuur niet kunt veranderen.
2. Toon interesse
Start je eerste week met kennismakingsgesprekken met je belangrijkste collega’s.
Bekijk vooraf hun LinkedIn-profiel, zodat je goed voorbereid bent. Toon
interesse en vind raakvlakken. Zorg dat je een goede connectie opbouwt met je
nieuwe collega’s; daar kom je altijd verder mee.
3. Vertel over jezelf
Zorg dat je een korte elevator pitch kunt houden over jezelf. Introduceer jezelf zo goed mogelijk. Wees een inspiratiebron voor anderen! Jij bent als persoon uniek en hebt je eigen skills en talenten die van toegevoegde waarde kunnen zijn voor je collega’s. Laat dus voldoende van jezelf zien.
4. Stel een plan van aanpak op
Ga als een professional aan het werk en begin met een plan van aanpak. Dit stem je af met je leidinggevende. Vermeld daarin ook je persoonlijke doelen: je baan is er ook om aan je eigen ontwikkeling te werken. Wat breng je in en wat haal je uit deze baan? Maak notities van alles wat je bespreekt.
5. Geef je grenzen aan
Blokkeer persoonlijke tijd én tijd om iets uit te werken in je agenda. Voor je het weet loop je van meeting naar meeting en heb je geen tijd om je gedachten te ordenen. Zo houd je ook je gezondheid in de gaten. Communiceer open en transparant en durf nee te zeggen.
6. Vragen staat vrij
Durf te vragen! Domme vragen bestaan niet. Veel organisaties waarderen het als je vragen stelt. Het is niet zo dat je alles al moet weten. Durf ook om hulp te vragen. Wees vooral niet te zenuwachtig: je nieuwe collega’s weten dat je net bent begonnen, je hoeft niet direct alles te weten.
7. Maak gebruik van de kennis van Agium
Gaat het om een werkinhoudelijke vraag, dan stel je die aan je leidinggevende. Voor een algemeen vraagstuk kun je ook terecht bij je business manager of ambitiemanager van Agium. Heb je een vraag over een bepaald onderwerp, bijvoorbeeld over PowerBI of een specifiek financieel vraagstuk? Stel die dan in de Webexgroep. Er is altijd een andere professional die je kan en wil helpen.
8. Wees open over je fouten
Het kan gebeuren dat je een fout maakt. Wat dan? Het beste is om eerlijk te zijn en je opdrachtgever ervan op de hoogte te stellen. Kijk hoe het intern opgelost kan worden en zoek ook zelf mee naar de oplossing.
9. Toch een mismatch?
Alhoewel Agium alles doet om kandidaten bij een passende organisatie te plaatsen, kan het gebeuren dat er alsnog een mismatch is. Betrek hier altijd de businessmanager en de ambitiemanager bij. Zorg dat je collega’s ervan op de hoogte zijn waar je mee zit, zodat het geen verrassing is. Leg de situatie uit en kijk naar mogelijkheden.