Frans den Houter, CFO van de Koninklijke BAM Groep. Hij sprak de afgelopen jaren niet veel in het openbaar gedurende zijn strijd, over zijn strijd. Een strijd die hij de afgelopen twee jaar streed. Dat deed hij met een groter team professionals binnen BAM, en sinds september 2020 met CEO Ruud Joosten. Samen op de brug om BAM van woeste baren naar rustiger vaarwater te brengen. Welke verhalen hebben geholpen waardoor BAM nu weer vooruit kan kijken? Wat was, retrospectief, de succesformule van die verhalen?
Vele CFO’s en consultants zagen voor zich hoe de financiële functie zou transformeren. 15 jaar later praten we nog steeds over het onderwerp. Deze discussie heeft de afgelopen jaren wel een toevoeging gekregen door het woord ‘digital’. Tijdens de kerstperiode, wanneer de gedachten vrij door het hoofd gaan, vroeg ik mij af; “waarom hebben we het hier na 15 jaar nog over?”. Is finance nu wel, niet of half getransformeerd? Of worden we meegezogen in iets wat helemaal niet kan?
Het begrip ‘business value’ gaat vandaag de dag véél verder dan het antwoord op de vraag hoeveel een investering in termen van omzet opbrengt. Toch zien we veel organisaties worstelen met manieren om de business value helder te definiëren en formuleren. Een goed uitgewerkte businesscase biedt uitkomst, mits breder ingestoken. Een paradigma shift, waarbinnen – in onze ogen - de CFO een cruciale rol vervult.