Hoe overleef je een stevige crisis?

Ron Duijn

Dit blog is geschreven door Ron Duijn, ZZP+’er bij Agium

Een CFO vertelde me dat COVID-19 het bedrijf waar ze werkte dicht naar de afgrond had gebracht. Maar vooral ook wat voor waardevolle lessen ze als gevolg van deze crisis had geleerd. Een herkenbaar verhaal, we hebben immers allemaal in meer of mindere mate COVID-19 ervaren als een crisis die zijn weerga niet kende. Wat zijn de belangrijkste lessen uit deze periode? En hoe zet je die in bij een nieuwe crisis?

Echte focus en transparantie

Het eerste wat je moet doen om bij een crisis niet in het ravijn te vallen is echte focus aanbrengen: wat is het allerbelangrijkste dat er nu moet gebeuren? Alle andere zaken zijn simpelweg ruis op de lijn en moeten tijdelijk helemaal worden gestopt.

Never waste a good crisis

Winston Churchil zei het al: “Never waste a good crisis!” Zie een crisis ook als een kans. Wat voor mooie bloemen groeien er dan aan de rand van de afgrond?

  1. Echte talenten laten zich zien. Leiders van de toekomst moeten met toenemende druk en grotere onzekerheden om kunnen gaan. De mensen die tijdens een crisis echt hebben bijgedragen aan het vinden van nieuwe oplossingen zijn de leiders van de toekomst!
  2. Oplossingen die normaal gesproken onmogelijk leken, zijn tijdens de corona-crisis in no time gerealiseerd. De voorbeelden zijn talrijk: bijvoorbeeld het 100% thuiswerken of andere digitaliseringsprojecten; onder hoge druk kan bijna alles!
  3. Samen goed door een crisis komen schept een band en is de basis voor een vruchtbare samenwerking.

Houd focus

En nu terug naar de huidige tijd; velen zijn weer teruggevallen op oude gewoontes en de waan van de dag. Echte focus is weer vervangen door het hooghouden van vele “ballen”. Hoe kunnen we de lessen uit de crisis vasthouden?

Ben Tiggelaar geeft in zijn boek “de Ladder” helder aan hoe je échte veranderingen kunt realiseren. Zijn advies: gebruik een ladder met drie treden:

  1. Stel een specifiek doel.
  2. Maak concreet welk gedrag daarbij hoort.
  3. Geef support, de ondersteuning die nodig is om de gedragsverandering echt te bereiken. Juist dit is de stap die vaak mist!

Neem contact met ons op


Meer informatie?

Neem dan vrijblijvend contact op met een van onze medewerkers.