Artificial Intelligence oftewel AI is een containerbegrip voor het aanleren van software om beslissingen te nemen, net zoals een mens dat zou doen. Ook bij Agium volgen we ontwikkelingen op AI-gebied op de voet. In een serie van drie artikelen gaat Wim Verheij er dieper op in. In dit artikel: de potentiële valkuilen van AI.
Artificial Intelligence oftewel AI is een containerbegrip voor het aanleren van software om beslissingen te nemen, net zoals een mens dat zou doen. Ook bij Agium volgen we ontwikkelingen op AI-gebied op de voet. In een serie van drie artikelen gaat Wim Verheij er dieper op in. In dit artikel: hoe pas je AI toe binnen finance?
Artificial Intelligence of AI is een containerbegrip voor het aanleren van software om beslissingen te nemen, net zoals een mens dat zou doen. Ook bij Agium volgen we ontwikkelingen op AI-gebied op de voet. In een serie van drie artikelen gaat Wim Verheij er dieper op in. In dit artikel: wat is AI en wat kun je ermee?
Wat is de huidige positie van Finance? En welke ontwikkelingen zijn noodzakelijk om de financiële afdeling binnen organisaties toekomstbestendig te maken en te houden? Robbert Huigen (CFO van Yolt Group) deed onderzoek naar de Future of Finance en deelde zijn visie met Wim Verheij (Directeur Agium Digital) in een enerverend gesprek. In dit artikel delen we de belangrijkste kernpunten en inzichten uit Robberts verhaal.
Een datagedreven financial is goud waard op de arbeidsmarkt. De concurrentiestrijd om deze mensen binnen te halen is groot. Agium werft daarom op een bijzondere manier de juiste kandidaten. Dat gebeurt met het Agium-programma Strategic Sourcing met Data Driven Financials.
Er is heel veel wat je niet kunt beïnvloeden. Accepteer dat en kijk hoe je ermee om kunt gaan. Waar zit jouw energie? En hoe kunnen we elkaar daarin helpen?
ERP-trajecten zijn even belangrijk als complex. Een ‘bedrijfsmatige openhartoperatie’ noemen sommigen het ook wel. Daarin wil je dat er zo weinig mogelijk – liefst niets – misgaat. Tijdens de masterclass ‘Tien blunders bij een ERP-implementatie’ ging Wim Verheij, Directeur Agium Digital, met Thomas de Haas (Groot Techniek) en Gert-Jan Kroezen (A. Vogel) in op de grootste valkuilen en blunders rondom ERP-implementaties.
CFO’s geven aan vaak te druk te zijn om hun visie op finance te realiseren. Daarbij cijferen ze finance letterlijk weg ten opzichte van de business. Onder druk is dit het blauwdruk gedrag wat we zien; blauw en druk. Dit bleek tijdens het Agium Futurizing Finance Diner, gemodereerd door Michael van Asperen.
Wat gebeurt er als je finance adviseurs, finance managers, business controllers en beleidsadviseurs uit de publieke sector bij elkaar zet? Met thema’s als de impact van een crisis op de bedrijfsvoering, de betekenis van automatisering voor de organisatie en talentontwikkeling van public finance professionals? Gegarandeerd inspirerende gesprekken en nieuwe inzichten.
Het lijkt alsof ze niemand spreken, maar ze staan in contact met letterlijk de hele wereld. Ze ademen technologie, vinden diversiteit vanzelfsprekend, willen onafhankelijk zijn én uitgedaagd worden. Mede door de snelle maatschappelijke veranderingen, verschilt de nieuwste generatie die nu de werkvloer opstroomt veel van oudere generaties. Hoe gaan we het beste om met jongeren op de arbeidsmarkt?
Inmiddels kunnen we er niet meer omheen. Digitale transformatie, data driven, dashboarding, maar ook data storytelling is hot. Maar hoe werkt data storytelling precies? Waar focus je je op? Hoe pak je de aandacht, en vooral: hoe houdt je de aandacht vast? Wim Verheij, Directeur Digital bij Agium adresseerde tijdens de Masterclass ‘Data Storytelling’ het belang van data storytelling en gaf een aantal praktische inzichten en -tips.
Een CFO vertelde me hoe hij werkt aan vertrouwen. Zowel naar zijn commissarissen, zijn direct reports en eigenlijk de hele organisatie. Hij ziet zichzelf als een stevig acterende CFO die een directe en eerlijke boodschap niet schuwt. Door dat te combineren met transparantie en authenticiteit - kenmerken van kwetsbaarheid - ervaart hij veel vertrouwen in zijn team en bij stakeholders. Maar hoe doet hij dat?
Sylvester Persoon, Agium Business Specialist, traint bedrijven in continu verbeteren (continuous improvement). Het resultaat? Optimaal functionerende financiële afdelingen die een duidelijke rol hebben in het behalen van de bedrijfsdoelstellingen. Bovendien leidt continu verbeteren tot meer betrokkenheid en werkplezier én minder ziekteverzuim. Op 16 juni vond er bij Agium een masterclass continuous improvement plaats. Eén van de klanten, Jacobs Douwe Egberts, vertelt wat dit hun organisatie heeft gebracht.
De financiële afdeling stippelt vaak zijn eigen pad uit. Immers: wie weet beter waar Finance & Control heen moet dan Finance & Control zélf? Niet eens een heel onlogische gedachtegang. Echter, het organisatie-brede draagvlak voor verandering ontbreekt hiermee. Daarom is de eerste stap: neem, in het bepalen van de toekomstige rol van de financiële functie, ook de overige (interne en eventueel externe) stakeholders mee.
Feike Sijbesma, voormalig CEO van DSM, zei het al: “Als je nu nog blijft sturen op alleen maar winst maken, dan ben je over tien jaar out of business. Je verliest het vertrouwen van stakeholders, klanten gaan zich van je vervreemden en de jonge generatie wil niet meer bij je werken.” Ook CFO’s ontkomen er niet aan om aandacht te geven aan duurzaamheid. De invloed die dat heeft op je functie vormde de rode draad tijdens een door Agium georganiseerde bijeenkomst op 14 april 2022 in het landelijke Woubrugge.
Noud Tillemans is CFO bij Fairphone, producent van de meest eerlijke en duurzame telefoon ter wereld. Een telefoon die je open kunt maken en waar je onderdelen van kunt verwisselen of hergebruiken. Zodat je je Fairphone zo lang mogelijk blijft gebruiken. Waar Samsung en Apple iedere twee jaar een nieuwe telefoon aanbieden, wil Fairphone juist dat je zo lang mogelijk met je ‘oude’ telefoon doet.
Han Mesters, sectorbankier zakelijke dienstverlening bij ABN-AMRO, belichtte de onontkoombaarheid van sustainability aan de hand van een aantal economische trends. Banking for better, for generations to come is hoe de grootbank haar eigen duurzame aanpak benoemt. ABN-AMRO baseert haar banking for better-aanpak op drie pilaren: CO2-reductie, circulaire transitie (de hoeveelheid restafval minimaliseren) en sociale transitie (mensen met afstand tot de arbeidsmarkt aan werk helpen).
Hoe staat de toekomst van de financiële functie er nu voor, ten opzichte van vijf jaar geleden? Welke voorspellingen blijken terecht, en welke waren - met terugwerkende kracht – toch iets te ambitieus? Is die toekomst eigenlijk voor iedereen binnen Finance wel hetzelfde? En zo niet, hoe geef je jouw eigen toekomst dan concreet vorm? Wim Verheij gaat in op de toekomst van de financiële functie, aan de hand van 4 lessen en 3 handvatten.
Frans den Houter, CFO van de Koninklijke BAM Groep. Hij sprak de afgelopen jaren niet veel in het openbaar gedurende zijn strijd, over zijn strijd. Een strijd die hij de afgelopen twee jaar streed. Dat deed hij met een groter team professionals binnen BAM, en sinds september 2020 met CEO Ruud Joosten. Samen op de brug om BAM van woeste baren naar rustiger vaarwater te brengen. Welke verhalen hebben geholpen waardoor BAM nu weer vooruit kan kijken? Wat was, retrospectief, de succesformule van die verhalen?
Vele CFO’s en consultants zagen voor zich hoe de financiële functie zou transformeren. 15 jaar later praten we nog steeds over het onderwerp. Deze discussie heeft de afgelopen jaren wel een toevoeging gekregen door het woord ‘digital’. Tijdens de kerstperiode, wanneer de gedachten vrij door het hoofd gaan, vroeg ik mij af; “waarom hebben we het hier na 15 jaar nog over?”. Is finance nu wel, niet of half getransformeerd? Of worden we meegezogen in iets wat helemaal niet kan?
Het begrip ‘business value’ gaat vandaag de dag véél verder dan het antwoord op de vraag hoeveel een investering in termen van omzet opbrengt. Toch zien we veel organisaties worstelen met manieren om de business value helder te definiëren en formuleren. Een goed uitgewerkte businesscase biedt uitkomst, mits breder ingestoken. Een paradigma shift, waarbinnen – in onze ogen - de CFO een cruciale rol vervult.
Het contrast kan zowat niet groter zijn: het vooroordeel ‘saai’ dat vroeger nog weleens op finance werd geplakt, is getransformeerd in een torenhoog verwachtingspatroon. Het bedrijfsleven ziet finance professionals vandaag de dag als supermannen en -vrouwen, die vaardigheden en kennisgebieden vereenzelvigen die mijlenver uit elkaar leggen...
De afgelopen jaren heb ik veel discussies georganiseerd en meegemaakt als het gaat om de ontwikkeling van de Finance Functie en het profiel van de CFO. Onlangs kwam het ‘CFO van de toekomst’ profiel van de VRC uit en kwam ik een paper tegen van een headhunter over hetzelfde onderwerp. Lees je mee over wat mij opvalt?
Het is een beetje het kip-en-ei-probleem: organisaties willen wel continu verbeteren, maar de bestaande, vaak verouderde, werkwijzen en systemen maken dit onmogelijk. Werkzaamheden kosten vaak veel tijd en energie, terwijl veel medewerkers steeds weer de bedrijfsvoering in worden getrokken om ad-hoc taken op te pakken. Om Continuous Improvement succesvol in te voeren, zijn veranderingen noodzakelijk. Wij geven je drie tips, zodat je direct met continu verbeteren aan de slag kunt!
Het was ongeveer een jaar geleden dat ik weer eens samenzat met Agium-oprichters Stephan Persoon en Robbert van Adrichem. Even een kop koffie drinken. Gewoon, om te horen waar de heren allemaal mee bezig waren...
We leven in een kennismaatschappij, waarbinnen data een steeds belangrijkere rol spelen. ‘Meten is weten’ wordt ‘meten is winnen’. Niet alleen om het hier en nu in kaart te kunnen brengen, maar ook om te weten wat ons in de toekomst te wachten staat. Met kennis als een hygiënefactor, is vooral wendbaarheid cruciaal, wil je als financial fit for purpose zijn en op die manier waarde toe blijven voegen aan je organisatie.
Elk jaar publiceert Finance on a Mission, een samenwerking tussen meerdere vooraanstaande financiële instellingen in Nederland, een rapport over de geboekte vooruitgang en de uitdagingen in de financiële sector. Het rapport van dit jaar is mede opgesteld door het team van Agium en we spraken hierover met Robbert van Adrichem, oprichter van het bedrijf. Hij vertelde ons over de verrassingen en leerpunten van het rapport van dit jaar.
Ambieer jij een carrière als Project Controller? Samen met opleider The Hague Executive Campus (THEC) maakt Agium het verschil in jouw ontwikkeling. Door de exclusieve samenwerking met THEC biedt Agium jou een tweejarig -in company- Post-HBO programma, geaccrediteerd door Avans plus.
Agium versterkt het onderzoek over ‘Klant gedreven Finance’ – dit keer het thema van het jaarlijkse onderzoek naar de stand van de Finance transformatie. In dit onderzoek worden meer dan 175 CFO’s, finance executives en executives van functies als Marketing, Sales, Supply Chain, ICT en HR uit het hogere kader ondervraagd.
Laatst verzorgde mijn collega Sylvester Persoon namens Agium een breakout-sessie tijdens de najaarseditie van Finance on a Mission. Het thema van de dag: ‘Klant gedreven finance’. Een verhelderend thema, want de termen ‘klantvriendelijk', ‘klantgericht’ en ‘klant gedreven’ worden nog vaak als synoniemen van elkaar gebruikt. Terwijl ze niet exact hetzelfde zijn, toch?
Vol enthousiasme vertel je op verjaardagen dat je werkzaam bent als Business Controller. Inderdaad, een hele mooie functie, maar we breken in deze blog graag ook een lans voor de Financial Controller. Een positie die qua aanzien nog wel wat terrein kan winnen, maar zonder meer een belangrijke plaats inneemt. De Financial Controller zorgt er immers voor dat de Business Controller in staat is zijn werkzaamheden zo goed mogelijk uit te voeren.
Recent schoof ik aan bij de digitale voorjaarssessie van Finance on Mission, waarbij de menselijke maat binnen finance centraal stond. Wat me vooral is bijgebleven, is dat klantgedreven finance veel meer is dan ‘alleen’ doen wat de klant vraagt. En dat mijn persoonlijke drijfveren daar weer naadloos op aansluiten!
Robbert en Stephan (oprichters Agium) vormen inmiddels twee decennia lang de ‘dubbele vlam’ van hun Agium. Hoe is dat zo gekomen? En hoe kijken ze terug op de HOFAM? Welke ontwikkelingen zien ze in hun vak? En welke adviezen hebben ze voor young financials?
Ondanks het grote aantal overeenkomsten in hun focus op cijfers, verschillen de financial en business controller sterk in waartoe de cijfers worden aangewend.
Wat is volgens jou de belangrijkste eigenschappen om een succesvolle finance business partner te zijn?
Acht succesfactoren voor organisatieverandering
Welk aspect weegt voor jou het zwaarst in een nieuwe functie?
Het begint allemaal bij de vraag of je het echt wilt. De top is per definitie immers niet voor iedereen weggelegd. Het vergt namelijk inzet en ambitie. Dan volgt vraag twee: hoe pak je zoiets als financial aan?
Gisteren vroeg iemand aan Robbert en Stephan of de zesde FD Gazelle Award nog bijzonder voelt en wat de relevantie is van deze onderscheiding. Daar hebben zij die avond over nagedacht tijdens hun hardloopronde...
Robotisering met behulp van RPA software zorgt voor een enorme versnelling van dit proces, doordat met behoud van bestaande systemen werkprocessen veel sneller dan tot nu toe mogelijk was, geautomatiseerd kunnen worden. Dit lijkt een bedreiging, of toch een kans?
Waar sta je over drie, vijf of zelfs tien jaar? Dat is best lastig om te bepalen, of toch niet?
Veel mensen kennen Lean als een methode of een set tools om processen te optimaliseren. Vaak hoor je ook nog wel dat het de bedoeling is om verspillingen te voorkomen.
Artificial Intelligence oftewel AI is een containerbegrip voor het aanleren van software om beslissingen te nemen, net zoals een mens dat zou doen. Ook bij Agium volgen we ontwikkelingen op AI-gebied op de voet. In een serie van drie artikelen gaat Wim Verheij er dieper op in. In dit artikel: de potentiële valkuilen van AI.
Artificial Intelligence oftewel AI is een containerbegrip voor het aanleren van software om beslissingen te nemen, net zoals een mens dat zou doen. Ook bij Agium volgen we ontwikkelingen op AI-gebied op de voet. In een serie van drie artikelen gaat Wim Verheij er dieper op in. In dit artikel: hoe pas je AI toe binnen finance?
Artificial Intelligence of AI is een containerbegrip voor het aanleren van software om beslissingen te nemen, net zoals een mens dat zou doen. Ook bij Agium volgen we ontwikkelingen op AI-gebied op de voet. In een serie van drie artikelen gaat Wim Verheij er dieper op in. In dit artikel: wat is AI en wat kun je ermee?
Wat is de huidige positie van Finance? En welke ontwikkelingen zijn noodzakelijk om de financiële afdeling binnen organisaties toekomstbestendig te maken en te houden? Robbert Huigen (CFO van Yolt Group) deed onderzoek naar de Future of Finance en deelde zijn visie met Wim Verheij (Directeur Agium Digital) in een enerverend gesprek. In dit artikel delen we de belangrijkste kernpunten en inzichten uit Robberts verhaal.
Een datagedreven financial is goud waard op de arbeidsmarkt. De concurrentiestrijd om deze mensen binnen te halen is groot. Agium werft daarom op een bijzondere manier de juiste kandidaten. Dat gebeurt met het Agium-programma Strategic Sourcing met Data Driven Financials.
Er is heel veel wat je niet kunt beïnvloeden. Accepteer dat en kijk hoe je ermee om kunt gaan. Waar zit jouw energie? En hoe kunnen we elkaar daarin helpen?
ERP-trajecten zijn even belangrijk als complex. Een ‘bedrijfsmatige openhartoperatie’ noemen sommigen het ook wel. Daarin wil je dat er zo weinig mogelijk – liefst niets – misgaat. Tijdens de masterclass ‘Tien blunders bij een ERP-implementatie’ ging Wim Verheij, Directeur Agium Digital, met Thomas de Haas (Groot Techniek) en Gert-Jan Kroezen (A. Vogel) in op de grootste valkuilen en blunders rondom ERP-implementaties.
CFO’s geven aan vaak te druk te zijn om hun visie op finance te realiseren. Daarbij cijferen ze finance letterlijk weg ten opzichte van de business. Onder druk is dit het blauwdruk gedrag wat we zien; blauw en druk. Dit bleek tijdens het Agium Futurizing Finance Diner, gemodereerd door Michael van Asperen.
Wat gebeurt er als je finance adviseurs, finance managers, business controllers en beleidsadviseurs uit de publieke sector bij elkaar zet? Met thema’s als de impact van een crisis op de bedrijfsvoering, de betekenis van automatisering voor de organisatie en talentontwikkeling van public finance professionals? Gegarandeerd inspirerende gesprekken en nieuwe inzichten.
Het lijkt alsof ze niemand spreken, maar ze staan in contact met letterlijk de hele wereld. Ze ademen technologie, vinden diversiteit vanzelfsprekend, willen onafhankelijk zijn én uitgedaagd worden. Mede door de snelle maatschappelijke veranderingen, verschilt de nieuwste generatie die nu de werkvloer opstroomt veel van oudere generaties. Hoe gaan we het beste om met jongeren op de arbeidsmarkt?
Inmiddels kunnen we er niet meer omheen. Digitale transformatie, data driven, dashboarding, maar ook data storytelling is hot. Maar hoe werkt data storytelling precies? Waar focus je je op? Hoe pak je de aandacht, en vooral: hoe houdt je de aandacht vast? Wim Verheij, Directeur Digital bij Agium adresseerde tijdens de Masterclass ‘Data Storytelling’ het belang van data storytelling en gaf een aantal praktische inzichten en -tips.
Een CFO vertelde me hoe hij werkt aan vertrouwen. Zowel naar zijn commissarissen, zijn direct reports en eigenlijk de hele organisatie. Hij ziet zichzelf als een stevig acterende CFO die een directe en eerlijke boodschap niet schuwt. Door dat te combineren met transparantie en authenticiteit - kenmerken van kwetsbaarheid - ervaart hij veel vertrouwen in zijn team en bij stakeholders. Maar hoe doet hij dat?
Sylvester Persoon, Agium Business Specialist, traint bedrijven in continu verbeteren (continuous improvement). Het resultaat? Optimaal functionerende financiële afdelingen die een duidelijke rol hebben in het behalen van de bedrijfsdoelstellingen. Bovendien leidt continu verbeteren tot meer betrokkenheid en werkplezier én minder ziekteverzuim. Op 16 juni vond er bij Agium een masterclass continuous improvement plaats. Eén van de klanten, Jacobs Douwe Egberts, vertelt wat dit hun organisatie heeft gebracht.
De financiële afdeling stippelt vaak zijn eigen pad uit. Immers: wie weet beter waar Finance & Control heen moet dan Finance & Control zélf? Niet eens een heel onlogische gedachtegang. Echter, het organisatie-brede draagvlak voor verandering ontbreekt hiermee. Daarom is de eerste stap: neem, in het bepalen van de toekomstige rol van de financiële functie, ook de overige (interne en eventueel externe) stakeholders mee.
Feike Sijbesma, voormalig CEO van DSM, zei het al: “Als je nu nog blijft sturen op alleen maar winst maken, dan ben je over tien jaar out of business. Je verliest het vertrouwen van stakeholders, klanten gaan zich van je vervreemden en de jonge generatie wil niet meer bij je werken.” Ook CFO’s ontkomen er niet aan om aandacht te geven aan duurzaamheid. De invloed die dat heeft op je functie vormde de rode draad tijdens een door Agium georganiseerde bijeenkomst op 14 april 2022 in het landelijke Woubrugge.
Noud Tillemans is CFO bij Fairphone, producent van de meest eerlijke en duurzame telefoon ter wereld. Een telefoon die je open kunt maken en waar je onderdelen van kunt verwisselen of hergebruiken. Zodat je je Fairphone zo lang mogelijk blijft gebruiken. Waar Samsung en Apple iedere twee jaar een nieuwe telefoon aanbieden, wil Fairphone juist dat je zo lang mogelijk met je ‘oude’ telefoon doet.
Han Mesters, sectorbankier zakelijke dienstverlening bij ABN-AMRO, belichtte de onontkoombaarheid van sustainability aan de hand van een aantal economische trends. Banking for better, for generations to come is hoe de grootbank haar eigen duurzame aanpak benoemt. ABN-AMRO baseert haar banking for better-aanpak op drie pilaren: CO2-reductie, circulaire transitie (de hoeveelheid restafval minimaliseren) en sociale transitie (mensen met afstand tot de arbeidsmarkt aan werk helpen).
Hoe staat de toekomst van de financiële functie er nu voor, ten opzichte van vijf jaar geleden? Welke voorspellingen blijken terecht, en welke waren - met terugwerkende kracht – toch iets te ambitieus? Is die toekomst eigenlijk voor iedereen binnen Finance wel hetzelfde? En zo niet, hoe geef je jouw eigen toekomst dan concreet vorm? Wim Verheij gaat in op de toekomst van de financiële functie, aan de hand van 4 lessen en 3 handvatten.
Frans den Houter, CFO van de Koninklijke BAM Groep. Hij sprak de afgelopen jaren niet veel in het openbaar gedurende zijn strijd, over zijn strijd. Een strijd die hij de afgelopen twee jaar streed. Dat deed hij met een groter team professionals binnen BAM, en sinds september 2020 met CEO Ruud Joosten. Samen op de brug om BAM van woeste baren naar rustiger vaarwater te brengen. Welke verhalen hebben geholpen waardoor BAM nu weer vooruit kan kijken? Wat was, retrospectief, de succesformule van die verhalen?
Vele CFO’s en consultants zagen voor zich hoe de financiële functie zou transformeren. 15 jaar later praten we nog steeds over het onderwerp. Deze discussie heeft de afgelopen jaren wel een toevoeging gekregen door het woord ‘digital’. Tijdens de kerstperiode, wanneer de gedachten vrij door het hoofd gaan, vroeg ik mij af; “waarom hebben we het hier na 15 jaar nog over?”. Is finance nu wel, niet of half getransformeerd? Of worden we meegezogen in iets wat helemaal niet kan?
Het begrip ‘business value’ gaat vandaag de dag véél verder dan het antwoord op de vraag hoeveel een investering in termen van omzet opbrengt. Toch zien we veel organisaties worstelen met manieren om de business value helder te definiëren en formuleren. Een goed uitgewerkte businesscase biedt uitkomst, mits breder ingestoken. Een paradigma shift, waarbinnen – in onze ogen - de CFO een cruciale rol vervult.
Het contrast kan zowat niet groter zijn: het vooroordeel ‘saai’ dat vroeger nog weleens op finance werd geplakt, is getransformeerd in een torenhoog verwachtingspatroon. Het bedrijfsleven ziet finance professionals vandaag de dag als supermannen en -vrouwen, die vaardigheden en kennisgebieden vereenzelvigen die mijlenver uit elkaar leggen...
De afgelopen jaren heb ik veel discussies georganiseerd en meegemaakt als het gaat om de ontwikkeling van de Finance Functie en het profiel van de CFO. Onlangs kwam het ‘CFO van de toekomst’ profiel van de VRC uit en kwam ik een paper tegen van een headhunter over hetzelfde onderwerp. Lees je mee over wat mij opvalt?
Het is een beetje het kip-en-ei-probleem: organisaties willen wel continu verbeteren, maar de bestaande, vaak verouderde, werkwijzen en systemen maken dit onmogelijk. Werkzaamheden kosten vaak veel tijd en energie, terwijl veel medewerkers steeds weer de bedrijfsvoering in worden getrokken om ad-hoc taken op te pakken. Om Continuous Improvement succesvol in te voeren, zijn veranderingen noodzakelijk. Wij geven je drie tips, zodat je direct met continu verbeteren aan de slag kunt!
Het was ongeveer een jaar geleden dat ik weer eens samenzat met Agium-oprichters Stephan Persoon en Robbert van Adrichem. Even een kop koffie drinken. Gewoon, om te horen waar de heren allemaal mee bezig waren...
We leven in een kennismaatschappij, waarbinnen data een steeds belangrijkere rol spelen. ‘Meten is weten’ wordt ‘meten is winnen’. Niet alleen om het hier en nu in kaart te kunnen brengen, maar ook om te weten wat ons in de toekomst te wachten staat. Met kennis als een hygiënefactor, is vooral wendbaarheid cruciaal, wil je als financial fit for purpose zijn en op die manier waarde toe blijven voegen aan je organisatie.
Elk jaar publiceert Finance on a Mission, een samenwerking tussen meerdere vooraanstaande financiële instellingen in Nederland, een rapport over de geboekte vooruitgang en de uitdagingen in de financiële sector. Het rapport van dit jaar is mede opgesteld door het team van Agium en we spraken hierover met Robbert van Adrichem, oprichter van het bedrijf. Hij vertelde ons over de verrassingen en leerpunten van het rapport van dit jaar.
Ambieer jij een carrière als Project Controller? Samen met opleider The Hague Executive Campus (THEC) maakt Agium het verschil in jouw ontwikkeling. Door de exclusieve samenwerking met THEC biedt Agium jou een tweejarig -in company- Post-HBO programma, geaccrediteerd door Avans plus.
Agium versterkt het onderzoek over ‘Klant gedreven Finance’ – dit keer het thema van het jaarlijkse onderzoek naar de stand van de Finance transformatie. In dit onderzoek worden meer dan 175 CFO’s, finance executives en executives van functies als Marketing, Sales, Supply Chain, ICT en HR uit het hogere kader ondervraagd.
Laatst verzorgde mijn collega Sylvester Persoon namens Agium een breakout-sessie tijdens de najaarseditie van Finance on a Mission. Het thema van de dag: ‘Klant gedreven finance’. Een verhelderend thema, want de termen ‘klantvriendelijk', ‘klantgericht’ en ‘klant gedreven’ worden nog vaak als synoniemen van elkaar gebruikt. Terwijl ze niet exact hetzelfde zijn, toch?
Vol enthousiasme vertel je op verjaardagen dat je werkzaam bent als Business Controller. Inderdaad, een hele mooie functie, maar we breken in deze blog graag ook een lans voor de Financial Controller. Een positie die qua aanzien nog wel wat terrein kan winnen, maar zonder meer een belangrijke plaats inneemt. De Financial Controller zorgt er immers voor dat de Business Controller in staat is zijn werkzaamheden zo goed mogelijk uit te voeren.
Recent schoof ik aan bij de digitale voorjaarssessie van Finance on Mission, waarbij de menselijke maat binnen finance centraal stond. Wat me vooral is bijgebleven, is dat klantgedreven finance veel meer is dan ‘alleen’ doen wat de klant vraagt. En dat mijn persoonlijke drijfveren daar weer naadloos op aansluiten!
Robbert en Stephan (oprichters Agium) vormen inmiddels twee decennia lang de ‘dubbele vlam’ van hun Agium. Hoe is dat zo gekomen? En hoe kijken ze terug op de HOFAM? Welke ontwikkelingen zien ze in hun vak? En welke adviezen hebben ze voor young financials?
Ondanks het grote aantal overeenkomsten in hun focus op cijfers, verschillen de financial en business controller sterk in waartoe de cijfers worden aangewend.
Wat is volgens jou de belangrijkste eigenschappen om een succesvolle finance business partner te zijn?
Acht succesfactoren voor organisatieverandering
Welk aspect weegt voor jou het zwaarst in een nieuwe functie?
Het begint allemaal bij de vraag of je het echt wilt. De top is per definitie immers niet voor iedereen weggelegd. Het vergt namelijk inzet en ambitie. Dan volgt vraag twee: hoe pak je zoiets als financial aan?
Gisteren vroeg iemand aan Robbert en Stephan of de zesde FD Gazelle Award nog bijzonder voelt en wat de relevantie is van deze onderscheiding. Daar hebben zij die avond over nagedacht tijdens hun hardloopronde...
Robotisering met behulp van RPA software zorgt voor een enorme versnelling van dit proces, doordat met behoud van bestaande systemen werkprocessen veel sneller dan tot nu toe mogelijk was, geautomatiseerd kunnen worden. Dit lijkt een bedreiging, of toch een kans?
Waar sta je over drie, vijf of zelfs tien jaar? Dat is best lastig om te bepalen, of toch niet?
Veel mensen kennen Lean als een methode of een set tools om processen te optimaliseren. Vaak hoor je ook nog wel dat het de bedoeling is om verspillingen te voorkomen.
Voor een goede werking van deze website worden cookies gebruikt. Cookies zijn kleine (tijdelijke) tekstbestanden die door je browser worden opgeslagen. Zo maken we gebruik van functionele cookies om je instellingen te onthouden en van analytische cookies om het gebruik van de website anoniem te analyseren en te verbeteren.