Lees ook:
Feike Sijbesma, voormalig CEO van DSM, zei het al: “Als je nu nog blijft sturen op alleen maar winst maken, dan ben je over tien jaar out of business. Je verliest het vertrouwen van stakeholders, klanten gaan zich van je vervreemden en de jonge generatie wil niet meer bij je werken.” Ook CFO’s ontkomen er niet aan om aandacht te geven aan duurzaamheid. De invloed die dat heeft op je functie vormde de rode draad tijdens een door Agium georganiseerde bijeenkomst op 14 april 2022 in het landelijke Woubrugge.
Aandacht besteden aan duurzaamheid is voor alle bedrijven die willen voortbestaan een must. Geen noodzakelijk kwaad, maar een besluit dat, mits gedragen door het hele managementteam, juist energie geeft. En daarmee ook een jonge generatie werknemers aantrekt. Op 14 april werd de invloed van duurzaamheid op het beroep van de CFO belicht. Allereerst door te kijken naar de impact van duurzaamheid op het bedrijfsleven in het algemeen.
Waar krijgen organisaties mee te maken? Op die vragen ging spreker Han Mesters, sectorbankier zakelijke dienstverlening ABN-AMRO, eerst in.
Noud Tillemans is CFO bij Fairphone, producent van de meest duurzame en eerlijke mobiele telefoon ter wereld. Een telefoon die niet is ontworpen om in twee jaar weer vervangen te worden, maar die juist bedoeld is om zo lang mogelijk mee te gaan. Ook doordat je hem open kunt maken en onderdelen kunt vervangen is de levensduur gemakkelijk vijf jaar.
Daarmee vermindert het bedrijf de hoeveelheid e-waste. Bovendien let Fairphone bij de productie op zaken als arbeidsomstandigheden, kinderarbeid en hergebruik. Wat betekent het om als CFO te werken bij een organisatie waar vijf van de zeven KPI’s (kritische prestatie-indicatoren) betrekking hebben op impact en slechts twee op de financiële resultaten?